Dag 2 - Reisverslag uit Lisići, Bosnië en Herzegovina van Albeda college Rotterdam - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Lisići, Bosnië en Herzegovina van Albeda college Rotterdam - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Manon van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Albeda college

21 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Lisići

De Bosnië gangers waren vroeg op, 7.00 uur was er een gezamenlijk ontbijt in het Veliko srce.
Tijdens het ontbijt was er tijd om een lunch klaar te maken, die we s' middags in de universiteit konden nuttigen.

Om 8.00 werd er verzameld bij de bus om te vertrekken naar de universiteit. Dit was een rit van 1.15 minuten. Iedereen lag lief te slapen in de bus. De leraren hebben van het uitzicht genoten. (wij jonge deelnemers zijn niet van het vroeg opstaan).

Eenmaal aangekomen bij de universiteit werd het al snel duidelijk dat wij een kleine rondleiding kregen in de school. De leraar wilde tegelijkertijd wat vertellen, gelukkig hadden wij Emina bij ons. Emina haar ouders komen zelf uit Bosnië, maar wonen inmiddels al lang in Nederland. Emina hielp ons door alles te vertalen wat de leraar vertelde.
Na een rondleiding van 15 minuten werd de groep weer gesplitst.
1 klus team 1 activiteiten team.

Het klus team ging naar de sportschool. 2 lokalen moesten beide totaal leeg. Ramen, deuren, knopjes werden afgeplakt en er is geveegd.
Intussen zijn Marieke en Joyce alle materialen gaan kopen wat nodig was voor de sportschool; verf, tape, kwasten, leer, schuim.

De activiteitengroep ging met een leraar van de universiteit mee. Hij leidde hun naar een gymzaal die zij huren.
Hier werden kleine spellen uitgelegd; voetbal, basketbal, badminton, volleybal.
De Albeda deelnemers gingen sporten met de studenten van de universiteit. De studenten van de universiteit namen de leiding.

Om 13.00 uur was de gezamenlijke lunch in lokaal 101 in de universiteit.
Nina heeft tijdens de lunch verhalen verteld over Mostar het plaatsje waar wij de sportschool verbouwen.
Het was erg interessant!!

14.00 uur wisselde groep 1 en 2 van functie.

De klus groep had verf tot hun beschikking, de aquarobics zaal werd roze geverfd.

De activiteitengroep had hun sport momentje in de gymzaal. Zij hebben hier een half uur gevoetbald tegen de oudste studenten van de school. Dit was voor hun vrijwillig, er was op dat moment geen les maar ze wilde graag in hun eigen tijd voetballen met ons.

Om 14.30 kwamen jongere studenten om les te volgen in de gymzaal, de leraar keek ons erg boos aan en tikte op zijn horloge; Hallo het is onze tijd om te gymmen!!

Gelukkig kwamen wij Fred tegen, die had een klus voor ons.
De fitness apparaten van de universiteit stonden opgeslagen in een garage. Deze moesten naar de sportschool worden verhuisd. Zo werd de activiteiten groep ook klus groep. Wij zijn met zijn allen bezig geweest met het opknappen van de sportschool. Het leer en schuim van de apparaten moest eraf en naar binnen worden gebracht. Wat een werk.... nietje voor nietje maakte wij het leer los lekker in het zonnetje, wat wel super was iedereen heeft een kleurtje gekregen.

Het was 16.30 tijd om naar de bus te gaan. Onze buschauffeur reed ons naar het restaurant waar wij heerlijke pizza's hebben gegeten.

19.45 stapte wij weer in de bus terug naar Veliko srce.

Er was vrije tijd tot 21.15.
21.15 werd er gezamenlijk naar de foto's gekeken die vandaag gemaakt zijn. En evalueerde we de dag.

Hoogtepunten/blunders:
- Heen en terug reis sliepen de Bosnië gangers.
- Miguel en Mohammed die elkaars hoofden hebben geverfd met roze verf.
- Zigeuner kindjes die kwamen bedelen.
- Marlo die gemodeliseerde ballonen maakte voor de kinderen of volwassenen.
- Leuke foto momentjes.
- Sacha die met zijn vingers tussen de deur zat op de wc
- Een poes die bevallen is op Alex zijn bed (ze hadden hun raam open laten staan)
- Als een gek hebben geschilderd.
- Trampoline sprongen van Jeffrey.
- Marlo als model (iedereen wilde met Marlo op de foto)
- De Albeda studenten die van de studenten van de universiteit winnen. (voetbal)
- Marlo die al 3 keer wat kwijt is maar alles al weer gevonden heeft.

• 22 Mei 2014 - 01:42

Anja:

zo te lezen weer een welbestede leuke dag vol van allerlei onverwachte gebeurtenissen, sport en werkmomenten
    ben benieuwd wat jullie morgen weer beleven
    kijk er nu al naar uit. veel plezier weer voor morgen

• 22 Mei 2014 - 07:59

Gerard:

Hallo Bosnie gangers,
    Leuk om jullie reisverslag te lezen en zo te lezen hebben jullie naast het harde werken ook erg veel lol met elkaar! Heel veel succes daar en maak er een mooie albeda fitnessgym van!!
    Groetjes voor iedereen van Gerard Riksman.

• 22 Mei 2014 - 08:13

Martijn Siebenlist:

leuke verslagjes. Zoveel watersnood dat het een "aquarobics" zaal is geworden? Veel succes de komende tijd.
    Groetjes Martijn

• 22 Mei 2014 - 08:36

Ineke Noordhuis:

Erg leuk om te lezen wat daar allemaal gebeurd. Hard werken en veel lol maken. Ooo vandaag weer veel succes en plezier!

• 22 Mei 2014 - 12:42

Arjan:

Super verhaal!! Leuke belevenissen en indrukken! Misschien dat Marlo nog wat voetbalopdrachten vindt ;-)
    Gekheid: geniet er nog van en maak er een zinvolle week van.
    Gr Arjan

• 22 Mei 2014 - 12:55

Manon Van Den Berg:

Sorry martijn, gister was het laat het js natuurlijk aerobic zaal. Dat krijg je met een zwem sector...

Albeda college

Dit jaar gaan wij klas van 32 kinderen die voor het vak ISO (Internationale Sportontwikkeling) hebben gekozen wederom aan de slag naar de universiteit van Mostar. De afdeling voor sport en bewegen ligt midden op de universiteitscampus. Dit terrein werd vroeger gebruikt als legerplaats en staat nog steeds vol oude barakken die tijdens de laatste oorlog helemaal kapot geschoten zijn. De universiteit is druk doende deze barakken één voor één op te knappen en kan daar hulp bij gebruiken. De Albeda studenten hebben in schooljaar 2012-2013 2 ruimtes en een verbindende gang in een van de barakken opgeknapt. De muren zijn gerepareerd , geschilderd en gedecoreerd. Daarnaast zijn alle kozijnen vernieuwd. Dit schooljaar gaan zij de ruimtes afmaken. De ene ruimte zal als aerobicruimte worden ingericht, de andere als fitnessruimte. Bestaande fitnessapparaten zullen worden opgeknapt en er zullen een paar nieuwe attributen vanuit Nederland worden meegenomen. Daarnaast zullen de studenten gezamenlijk sport en spelactiviteiten gaan organiseren voor kinderen in een nabijgelegen basisschool. Wij als 32 kinderen hebben er onwijs veel zin in! Houden jullie ons ook in de gate?

Actief sinds 09 Mei 2014