Dag 3 - Reisverslag uit Lisići, Bosnië en Herzegovina van Albeda college Rotterdam - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Lisići, Bosnië en Herzegovina van Albeda college Rotterdam - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: Manon van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Albeda college

22 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Lisići

Dag 3..

Ja het is 23.08 uur denkt Manon, het is al laat maar toch moet het verslag geschreven worden voor de ouders en leraren.
Ja wordt gezegd, Manon als je eenmaal aan het typen bent komt het helemaal goed!

Dus hier het verslag..

Om 6.00 uur ging de wekker, wij Albeda studenten krijgen het steeds moeilijker met opstaan. Maar het is ons allen gelukt om op tijd bij het ontbijt te zijn (7.00 uur).

Gisteravond was het programma van vandaag al verteld, wie doet wat en hoe laat.

Vertrek met de bus om 8.00 uur, iedereen kon even bijslapen.
Om 9.15 uur kwamen wij aan bij de sportschool, in de bus werd verteld dat de activiteiten groep en de klusgroep moesten helpen met het laminaat verplaatsen van de bus naar de sportschool.
Dit ging erg vlot.
We wachten op Marieke die de laatste spullen had ingekocht, daarna ging de activiteitengroep met Marieke en Fred naar de basisschool.
Met een aantal sportspullen; ballen, hockey sticks, springtouwen, basketballen en ons eigen speelgoed.
We namen dit allemaal mee naar de bassischool.

Na kort overleg werd het al snel duidelijk dat wij het grasveld buiten zouden gebruiken.

De activiteiten groep ging kort overleggen wie wat ging doen.
Al snel kwamen de kinderen spelen, en hadden de tijd van hun leven.
Doordat het zo warm was wilde de leraren iets eerder stoppen, het was 31 graden wij waren in beweging in de volle zon. De kinderen waren niet echt zomers gekleed dus kregen zij het al snel warm.
De activiteiten groep ging langzaam aan opruimen en naar de bus.

De klusgroep ging het laminaat leggen in de fitnessruimte. Er werd geveegd in de aerobicszaal.
De fitness apparaten werden opnieuw bekleed en er werd geverfd.
Om 12.15 uur werd er gezamenlijk geluncht in de universiteit in lokaal 101.

Om 13.00 uur werd weer gewisseld van functie.

De activiteiten groep ging naar het Roma kamp, dit zijn mensen die leven zonder onderdak of geld.
Wij hadden van thuis veel spullen meegekregen, dit werd met liefde ontvangen. Beetje bij beetje kwamen steeds meer kinderen die liefde wilde. Dit was erg bijzonder om mee te maken (verdere details krijg je vast van je kind te horen!!!!) Er was ook nog een leuk watergevecht.

Het klus team ging verder met laminaat leggen in de fitnessruimte. Er werd nog extra geverfd in de aerobic ruimte en extra schoongemaakt.
De andere fitness apparaten die s' morgens nog niet bekleed waren werden ook bekleed door het 'nieuwe' klus team.
We werkten allemaal erg hard, zo hard dat we zelfs tijd over hadden om de gang te verven. Dit kon alleen als er tijd over was.

Om 15.30 was alles schoon en opgeruimd, de fitness zaal is bijna af!
Het laminaat ligt in zijn geheel. We missen alleen nog de plintjes en de apparaten op zijn plek.

Om 15.30 verzamelden wij allen om naar het stadje Mostar te gaan. Hier werd wat verteld over een brug die in 1993 volledig kapot is geschoten. Puur om jaloersheid tijdens de oorlog. De brug is volledig opnieuw gebouwd dit was in 2004 klaar. Deze brug staat als symbool voor de stad Mostar.

Na aantal bijzondere verhalen hadden wij tijd tot 18.15 om in het stadje rond te lopen. Iedereen heeft souvenirs gekocht en heeft zijn tijd zelf in gedeeld.

Om 18.15 liepen wij weer gezamenlijk naar de bus, om vervolgens naar restaurant Han te gaan om te eten. Wij hebben weer lekker gegeten.
Er was tijd om even naar de supermarkt te gaan, als je maar om 21.30 weer bij de bus was om naar Veliko srce te gaan.
We hadden een half uur de tijd om even tot ons zelf te komen, daarna werd een korte evaluatie gehouden over de dag. Met aantal foto's en een dag indeling voor morgen.

Hoogtepunten:
- Terugreis vanaf Mostar naar het restaurant deed de airco het niet, dus gingen de deuren open (stoere buschauffeur!)
- Marlo kon niet over het gangpad lopen om naar zijn stoel te gaan, dus klom hij over de stoelen!
- Terugreis vanaf restaurant Han was het een gezellig feestje in de bus, Mo had een fles bitter lemon in zijn handen en dacht; laat ik eens flink schudden om vervolgens de fles open te maken en te drinken.. Dit ging fout Mo had een bitter lemon douche!!!!
- Bij de bassischool was er een jongen die elke keer een high five kwam geven!
- Bij het Roma kamp; was er een klein kindje die veel ballonnen kreeg, elke keer riep hij; Ballon, Ballon, Ballon. Een kind kreeg stoepkrijt, speelde ermee en gaf het weer terug hij besefte niet dat het voor hem was. Toen hij dat door had kreeg hij een grote lach op zijn gezicht.
- Casper zei tegen een kindje, gooi je waterballon maar op Ilse, Ilse stond met haar rug naar Casper dus die zag dat nier aankomen en schrok, het kind lag helemaal in een deuk!
- Felice ging pinnen maar kreeg geen geld uit de automaat.. DOMPER!
- Leroy die dacht een lekker lady million luchtje te kopen voor zijn grote liefde, hij maakte het luchtje open en dat rook niet naar lady million maar naar WC EEND bahh....

Tot morgen!

• 23 Mei 2014 - 00:09

Nicolette De Jonge:

De reisverslagen zijn super om te lezen en de hoogtepunten zijn top! Jullie maken nog eens wat mee met elkaar. Geniet!!

• 23 Mei 2014 - 07:06

Anja Vd Berg:

Elke ochtend benieuwd naar de verhalen die geschreven worden. Worden zo leuk op de hoogte gehouden. Geniet er met zn allen van

• 23 Mei 2014 - 08:26

Claudia:

Leuk om je verslag te lezen manon, de kinderen zullen wel blij zijn met jullie. Veel plezier met het goede werk daar.

• 23 Mei 2014 - 08:37

Arjan:

Ik heb weer met veel plezier het reisverslag gelezen! Echt super! Vandaag nog even vlammen en morgen Sarajevo, schat ik zo in.
    Gr Arjan

• 23 Mei 2014 - 08:40

Anja Van Der Schelling:

Weer een leuk verslag van de dag. Dag 3 alweer wat gaat de tijd snel. En weer een dag waar jullie hard hebben gewerkt en leuke dingen hebben gedaan. Ik hoop dat jullie vandaag weer een leuke dag tegemoet gaan. Veel plezier vandaag
    Groetjes Anja

• 23 Mei 2014 - 09:22

Jacqueline Dits:

Wat een geweldige dingen maken jullie mee! Ik als moeder zijnde ben trots op jullie allemaal. Omdat jullie zulke lieve dingen doen voor mensen die het niet zo goed hebben als wij. Neem het allemaal in jullie op en geniet van deze laatste dagen. Xx

• 23 Mei 2014 - 12:14

Ineke Noordhuis:

Superleuk om te lezen wat jullie daar allemaal beleven. Ondanks dat het vermoeiend is genieten jullie volop. Heel veel succes weer voor vandaag!

• 23 Mei 2014 - 12:25

Arthur:

Mooie verhalen en foto's. Jullie zijn prima bezig. Hou alles heel a.u.b. Fijne laatste twee dagen.

• 23 Mei 2014 - 14:23

Conny Esser:

Heel erg leuk om jullie zo te volgen via het reisverslag, ben erg trots op de hele groep, wat jullie daar allemaal doen voor die mensen. Het is hartverwarmend om te zien hoe iedereen ondanks de warmte zo hard werkt, petje af.

Albeda college

Dit jaar gaan wij klas van 32 kinderen die voor het vak ISO (Internationale Sportontwikkeling) hebben gekozen wederom aan de slag naar de universiteit van Mostar. De afdeling voor sport en bewegen ligt midden op de universiteitscampus. Dit terrein werd vroeger gebruikt als legerplaats en staat nog steeds vol oude barakken die tijdens de laatste oorlog helemaal kapot geschoten zijn. De universiteit is druk doende deze barakken één voor één op te knappen en kan daar hulp bij gebruiken. De Albeda studenten hebben in schooljaar 2012-2013 2 ruimtes en een verbindende gang in een van de barakken opgeknapt. De muren zijn gerepareerd , geschilderd en gedecoreerd. Daarnaast zijn alle kozijnen vernieuwd. Dit schooljaar gaan zij de ruimtes afmaken. De ene ruimte zal als aerobicruimte worden ingericht, de andere als fitnessruimte. Bestaande fitnessapparaten zullen worden opgeknapt en er zullen een paar nieuwe attributen vanuit Nederland worden meegenomen. Daarnaast zullen de studenten gezamenlijk sport en spelactiviteiten gaan organiseren voor kinderen in een nabijgelegen basisschool. Wij als 32 kinderen hebben er onwijs veel zin in! Houden jullie ons ook in de gate?

Actief sinds 09 Mei 2014