Vertrek/aankomst - Reisverslag uit Lisići, Bosnië en Herzegovina van Albeda college Rotterdam - WaarBenJij.nu Vertrek/aankomst - Reisverslag uit Lisići, Bosnië en Herzegovina van Albeda college Rotterdam - WaarBenJij.nu

Vertrek/aankomst

Door: Manon van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Albeda college

20 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Lisići

Het is 5.45 uur en alle Bosnië gangers op 1 na staan de bus in te laden. Tja zegt Marieke, ik ga maar even bellen waar Jefferson blijft. Hij was even iemand aan het verhuizen, maar hij kan er rond 6.05 uur zijn.
Toch speelt op de achtergrond een groter probleem mee. De sportmaterialen die mee moeten, staan in het buitenhok, maar de sleutel werkt even niet. Via een kamikaseactie van John en met behulp van Maaike en Fred konden de spullen alsnog in de bus worden geladen.

Na minuten wachten is het eindelijk geregeld en vertrekken we om 6.22 uur. Onderweg nog een kleine file gehad, maar de reis verloopt verder voorspoedig. Maar dan, met Köln in het zicht doemt zich een nieuw probleem op. Polizei, mitfahren bitte. Achteraf bleek het om douane te gaan en dit geintje kostte toch weer 20 minuten.

Op het vliegveld aangekomen stond Joyce, van Out of Area, al op ons te wachten. Het inchecken verliep vlot, want de tijd begon te dringen. Helaas mislukte het onderhandelen over 2 koffers en moesten we hier 150 euro voor betalen.

Na een vlucht van 1 1/2 uur kwamen we rond 13.00 uur in Sarajevo aan. Hier werden we opgevangen door Nina, een Bosnische vrouw die al 8 jaar projecten coördineert.

Alle Bosnië gangers stapten de bus in naar het complex (Veliko srce) , waar we ontbijten en overnachten.
Na aantal regels en informatie van Joyce tijdens de busrit, genoten wij van het mooie uitzicht van Bosnië. Het mooie uitzicht werd ontsierd door de kogelgaten die nog in huizen zichtbaar waren.
Iedereen keek zijn/haar ogen uit, we waren er stil van.

Om 15.00 uur kwamen wij aan in ons paleisje.
De kamerindeling was gemaakt in de bus, iedereen kon zijn plekje opzoeken en zich eigen maken.
Er was vrije tijd tot 16.30 uur, we verzamelden gezamenlijk op het vlot voor de briefing. Genietend van de zon luisterden wij aandachtig naar
Joyce over de dagindeling van Woensdag 21 mei 2014.

Er zijn 2 groepen die nodig zijn om de dag voltooid te maken.
1 klusgroep en 1 activiteiten groep.
De klusgroep gaat aan de slag in de sportschool, verven, materiaal opknappen, vrolijk maken.
De activiteiten groep gaat met de universiteit gezamenlijk sporten. De lessen worden gegeven door de universiteit. De studenten van deze universiteit studeren zelf ook sport en bewegen. Wij zijn heel erg nieuwsgierig naar hoe wij les krijgen.

Het was 17.30 tijd om met de bus naar het restaurant te rijden. Dit was 20 minuten van Veliko scre.
We hebben heerlijk cevapi gegeten in het Restaurant Han. Dit zijn kleine worstjes. Het brood werd al op tafel geserveerd, wij hadden allen honger dus pakte we allen al een stukje brood, totdat....
Nina zei; stop! Wij Bosniërs eten dit niet apart. Het broodje snij je open, worstjes, ui ketchup erin en smullen maar!

Wij vonden het heerlijk!

Iedereen was uitgegeten, er waren 30 minuten over om nog even tot ons zelf te komen, naar de supermarkt gaan, van het mooie uitzicht genieten enzovoort.
Marlo, Quincy, Jeffrey hadden dieren gemaakt van ballonen. Ze gaven deze ballonen aan de kinderen die er nog rond liepen. We maakten een heleboel kinderen blij! Dit was erg leuk om te zien!

19.45 vertrok de bus weer terug naar Veliko scre.
De avond is vrij. Om 22.00 uur moet het stil zijn om 00.00 uur gaat de bar dicht en moet iedereen op zijn kamer zijn.

Morgen ochtend om 7.30 uur staat het ontbijt weer klaar.

• 20 Mei 2014 - 21:00

Hans Hameetman:

Heel veel plezier en maak er een mooie tijd van..... Suc6

• 20 Mei 2014 - 21:09

0pa Veringmeier:

manon en meiden veel succes opa oma ver.

• 20 Mei 2014 - 21:45

K-J. Oppe:

Mooi verhaal.
    Veel succes en geniet er maar lekker van!
    Groeten K-J

• 20 Mei 2014 - 22:32

Oma Bloemendaal:

Hoi Alex en reisgenoten, wat leuk dat we jullie reis zo goed kunnen volgen. Fijne tijd met elkaar en succes met alles.

• 20 Mei 2014 - 22:33

Arjan:

Klinkt goed en heel herkenbaar!!
    Die cevapi is nu nog lekker, maar wacht maar als je het een paar dagen als lunch en diner hebt gegeten ;-)
    Succes en een mooie dag gewenst voor morgen!
    Gr Arjan

• 21 Mei 2014 - 00:37

Anja Van Der Schelling:

hoi Sacha en de rest van de Bosniëreizigers,
    zo te lezen een goed gevulde eerste dag
    veel succes morgen met klussen en sporten
    groetjes Anja

• 21 Mei 2014 - 06:21

Anja Vd Berg:

Leuk verslag om een eerste indruk te krijgen. Veel suc6 jongens en meiden geniet ervan .

• 21 Mei 2014 - 19:22

Ineke Noordhuis:

Fijn dat julliie een goede reis hebben gehad.
    Vandaag de eerste 'werkdag' heel veel plezier met de kinderen daar en succes met klussen.

Albeda college

Dit jaar gaan wij klas van 32 kinderen die voor het vak ISO (Internationale Sportontwikkeling) hebben gekozen wederom aan de slag naar de universiteit van Mostar. De afdeling voor sport en bewegen ligt midden op de universiteitscampus. Dit terrein werd vroeger gebruikt als legerplaats en staat nog steeds vol oude barakken die tijdens de laatste oorlog helemaal kapot geschoten zijn. De universiteit is druk doende deze barakken één voor één op te knappen en kan daar hulp bij gebruiken. De Albeda studenten hebben in schooljaar 2012-2013 2 ruimtes en een verbindende gang in een van de barakken opgeknapt. De muren zijn gerepareerd , geschilderd en gedecoreerd. Daarnaast zijn alle kozijnen vernieuwd. Dit schooljaar gaan zij de ruimtes afmaken. De ene ruimte zal als aerobicruimte worden ingericht, de andere als fitnessruimte. Bestaande fitnessapparaten zullen worden opgeknapt en er zullen een paar nieuwe attributen vanuit Nederland worden meegenomen. Daarnaast zullen de studenten gezamenlijk sport en spelactiviteiten gaan organiseren voor kinderen in een nabijgelegen basisschool. Wij als 32 kinderen hebben er onwijs veel zin in! Houden jullie ons ook in de gate?

Actief sinds 09 Mei 2014